Selecteer een pagina

Verkoop moeilijk?

Ja, maar ik wil niet pusherig overkomen… Ja maar, het is zo moeilijk om iets te verkopen…. Mijn klanten die kopen bij de drogist of parfumerie… Ja maar, ze vinden het te duur….

Allemaal redenen waarom je denkt niet te kunnen verkopen. We hebben goed nieuws voor je! Iedereen kan verkopen. En, het is niet eng! Natuurlijk moet je oefenen als je het niet gewend bent of moeilijk vindt, maar iedereen kan het leren.

Het eerste waaraan je moet denken is dat je eerlijk bent in wat je vertelt en adviseert. Verkoop niet om het verkopen! Natuurlijk geef je advies op allerlei gebied, niet alleen voor verkoop van producten, maar ook op gebied van voeding, houding, water drinken, zon, e.d.

Als je een of meerdere producten aanbiedt dan zou dat – altijd en alleen – moeten zijn vanuit je eigen overtuiging dat het goed is voor je klant. Jouw klant, de huid, voeten, het lichaam, haar/zijn welbevinden, gaat erop vooruit en wordt dus verbeterd. Uiteindelijk gaat het erom dat jouw klant blij en tevreden is bij gebruik van de door jou geadviseerde producten. Jij staat achter de producten die je aanbiedt, dus ben je ook overtuigd van de positieve en goede werking ervan. Waarom zouden je klanten niet blij van worden van kwalitatief goede producten die doen wat ze zeggen, toch?

Ja, maar… hoe doe je dat dan? Daar zijn natuurlijk vele manieren voor. We kunnen je op weg helpen met een paar tips.

Als eerste zorg je ervoor dat je de producten die je te koop hebt in het zicht zet: als je klant in de stoel ligt of zit, bij, achter of op de balie als je die hebt, op mooie rechte planken, etc. En nu staan ze daar en wat nu?

Je klant kan er zelf naar vragen, dat is uiteraard de makkelijkste manier om over je producten te praten. Maar als dat niet gebeurt? Dus hoe begin je er zelf over? Er is een moment waarop het je heel gemakkelijk gemaakt wordt om producten te adviseren. Dat moment creëer je automatisch, zonder dat je er erg in hebt. Lekker makkelijk dus! En wanneer is dat dan wel? Let op!

Je klant is binnengekomen, je hebt haar of hem geïnstalleerd en je start de behandeling. Kort nadat je begonnen bent zie jij, als specialist, wat de status is van de huid, de voeten, etc. Jij ziet direct wat je klant zou kunnen gebruiken om verbetering te realiseren. Dit is HET MOMENT!! Je begint te zeggen wat je ziet, hoe het eruit ziet, welke tekorten je ziet, welke symptomen je ziet. En dus wat je klant er zelf aan kan doen in de tijd tussen de behandelingen bij jou in de praktijk.

  1. Dus eerst in begrijpbare en vriendelijke taal vertellen: “Uw huid ziet er wat vochtarm uit.” “O jee joh, je hebt best wel wat craquelé, vet te veel, een wat vale huid, etc.” “Ik zie wat te veel vet in je poriën.” “Uw voeten zijn…. of hebben … of …. .”
  2. Daarna zeg je: “Daar is wel iets aan te doen.” “Het zou goed zijn daar wat aan te doen.” “Ik ga daar vandaag zoveel mogelijk aan doen.”
  3. Daarop volgt: “Als u thuis x-product(en) gebruikt, dan ziet u na korte tijd al dat het verbetert.” “Ik heb daar producten voor thuisgebruik voor die heel goed werken om …. te voorkomen, het .. tekort aan te vullen, etc.” “Als u daar zoveel last van heeft, dan zult u heel blij worden als u x-product(en) thuis gebruikt.” ”Deze producten zijn echt geweldig om daar wat tegen te doen”. “Ik heb een product dat u thuis kunt gebruiken zodat u er minder last van zult hebben, zodat vocht veel beter vastgehouden wordt, de vlekjes minder zullen worden, etc. etc.” Benoem dus als derde het voordeel voor je klant: wat gebeurt er als je klant de producten gaat gebruiken.
  4. De behandeling zet je dan voort en je praat natuurlijk niet de hele tijd over de producten die je adviseert. Het is wel heel belangrijk om gedurende de behandeling niet alleen over koetjes, kalfjes, haar/zijn problemen, werk, of anderszins te praten. Uiteindelijk komen ze bij jou omdat jij de specialist bent in het vakgebied waar ze voor komen. Dus dan mag je het daar zeker over hebben! Breng na enige tijd het onderwerp weer terug naar de ‘problemen/symptomen’ die de klant graag opgelost wil zien. Soms al in de behandeling zelf, omdat je vertelt waarom je een bepaalde behandeling doet of een bepaald product gebruikt. Dit kan je gewoon vertellen ook al onderbreek je even een persoonlijk gesprek, dat vindt niemand erg. Tegen het einde van de behandeling en als je gaat afrekenen, kom je terug op je eerdere advies. En wat zeg je dan?
  5. “Het zou goed zijn om de producten waar ik het daarnet over had thuis te gebruiken. Wil je dat? Of: wilt u dat? Uiteraard blijf je mensen benaderen met ‘je’ of ‘u’ zoals je dat altijd doet. Of: “Daarnet heb ik je verteld over product-x. Zou u dat willen proberen?” Laat daarbij altijd je product zien en geef het eventueel in de handen van de klant. Als het mogelijk is, laat het product nog een keer voelen en ruiken. Of: “Dit is wat ik gebruikt heb in de behandeling. Als u dat thuis gebruikt, zult u dat heel goed merken.” “Als u de behandeling opvolgt met product-x voor thuisgebruik, dan zult u merken hoeveel beter het er over … weken uitziet!”

Jullie begrijpen wat we bedoelen. Praat, vertel, adviseer, herhaal het gebruik van wat je adviseert. Als je overtuigd bent van de voordelen, je je opstelt als een expert, je altijd vriendelijk en eerlijk adviseert, dan zie je vanzelf dat je klanten jouw advies willen opvolgen.

Succes en we horen graag jullie ervaringen!!